Συνέντευξη με την ποιήτρια Κατερίνα Ατσόγλου

Σήμερα στα «Συγγραφόλογα» έχω την χαρά να φιλοξενώ την ποιήτρια Κατερίνα Ατσόγλου.

κ.α.

Διαβάζεις και αν ποια λογοτεχνικά είδη επιλέγεις;

Κατερίνα Ατσόγλου: Η αδυναμία μου είναι κυρίως η ποίηση αλλά και το μυθιστόρημα, όταν κυρίως έχει ως βάση αληθινά ιστορικά γεγονότα και μέρη στα οποία εξελίσσονται οι μυθοπλασίες. Επίσης  δοκίμια που αφορούν κυρίως την επιστήμη της γλωσσολογίας και οτιδήποτε αφορά τα λογοτεχνικά ρεύματα.

Προτιμάς έλληνες ή ξένους συγγραφείς;

Κ.Α.: Προτιμώ οτιδήποτε θα αγγίξει το αισθητικό μου ενδιαφέρον.

Η ενασχόληση σου με την ποίηση πώς προέκυψε;

Κ.Α.: Πάντα θυμάμαι τον εαυτό μου να γράφω, σε τετράδια, σημειωματάρια και ημερολόγια. Η γραφή μου είχε πάντα έναν εξομολογητικό χαρακτήρα, όμως η ποίηση ήρθε στη ζωή μου όταν στο Δημοτικό μας ζητήθηκε να επιχειρήσουμε να γράψουμε ένα σονέτο. Θυμάμαι πως εκείνες τις ημέρες δεν ασχολούμουν με τίποτε άλλο παρά μόνο με τη δημιουργία του. Η χαρά που αντλούσα μέσα από τις δοκιμές ως την τελική του μορφή ήταν τόσο έντονη και αδιάλειπτη, που ήταν πλέον φανερό πως η δίνη της ποίησης με είχε πια κατακτήσει.

Τι σε εμπνέει γενικά; Πώς επιλέγεις τα θέματα σου;  

Κ.Α.: Όλα όσα παλεύουν με τις αισθήσεις μου και τις καθημερινές εμπειρίες της ύπαρξής μου. Όσα δηλαδή είναι υπεύθυνα για την ύπαρξή μου. Η ίδια η ζωή και οι στιγμές της. Ο έρωτας, η αγάπη, η πίστη, η αλήθεια, ο άνθρωπος, η φύση  είναι θέματα που δεν μπορούν να με αφήσουν αδιάφορη, είτε  μέσα στα ποιήματά μου, είτε στην καθημερινότητά μου.

Ποιες είναι οι αγαπημένες σου λέξεις; Τις χρησιμοποιείς συχνά στο βιβλίο σου;

Κ.Α.: Η θάλασσα, η βροχή, το νερό, υπάρχουν σχεδόν παντού, αλλά και η πίστη, ο έρωτας και η αγάπη. Αυτά τα τρίπτυχα ορίζουν κατά κάποιο τρόπο τη γραφή μου

Ποια η δύναμη των λέξεων στη νόηση του ποιητή;

Κ.Α.: Ο λόγος έχει δυναμική και οι λέξεις ορίζουν το μέγεθος αυτής καθώς και την επιρροή του. Φτάνει να αναλογιστούμε πως, με τις ίδιες ακριβώς λέξεις που λέμε μεγάλες αλήθειες μπορούμε την ίδια στιγμή να πλάσουμε και τις μεγαλύτερες αυταπάτες.  Ο ποιητής χρησιμοποιεί τις λέξεις, το σημαίνον και δημιουργεί το σημαινόμενο, μια λέξη αλλάζει υπόσταση, υφή και παραλήπτη.

Κατά πόσο είναι εύκολο ένας ποιητής να γράφει για ένα διαφορετικό κόσμο όντας παρών σε μία δύσκολη ή απαιτητική καθημερινότητα αυτού του κόσμου;

Κ.Α.: Είναι η πράξη λυτρωτική και άλλες φορές επίπονη. Τρομάζει και ο ίδιος ο ποιητής με την σκληρή πραγματικότητα που οφείλει ο καθένας μας να βιώσει.

«Συμβολισμοί», πες μου δύο λόγια για αυτό το βιβλίο. Τι σε ενέπνευσε γι’ αυτά τα ποιήματα; 

Κ.Α.: Η έμπνευση σε βρίσκει, η στιγμή, το ερέθισμα. Η γραφή δεν γίνεται απαραίτητα τη στιγμή εκείνη. Κυοφορείς τις ιδέες, τις συγκινήσεις, όσα θες να μοιραστείς ή να επισημάνεις και έπειτα όλα αυτά τα πολύτιμα γίνονται οι λέξεις των ποιημάτων. Η συγκεκριμένη συλλογή όπως και το πλήθος όσων γράφω, δείχνουν την αγωνία μου για τις ανθρώπινες σχέσεις, τη σημασία της πίστης, της αισθητικής και της αλήθειας.

Από την αρχή ήξερες ότι αυτός θα είναι ο τίτλος σου ή τον άλλαξες στην πορεία;

Κ.Α.: Ο τίτλος με συντρόφευε σε όλο το ταξίδι της δημιουργίας. Κάποιες στιγμές μάλιστα είχε τη μορφή ποιμένα.

Υπήρχε κάτι που να σε δυσκόλεψε κατά την συγγραφή των ποιημάτων;

Κ.Α.: Τα ίδια τα ποιήματα, τα οποία τις περισσότερες φορές απαιτούν την τεχνική της αφαίρεσης. Μιας αφαίρεσης που μόνο να προσθέσει έχει.

Ξέρω ότι παρακολουθείς το διαπανεπιστημιακό μεταπτυχιακό πρόγραμμα του ΕΑΠ για την δημιουργική γραφή. Μίλησε μας λίγο γι’ αυτό. Πολλοί όταν το ακούν το εκλαμβάνουν σαν μαθήματα δημιουργικής γραφής, δεν θα σου πω ψέματα κι εγώ το είχα σκεφτεί, ξεμπέρδεψε μας λοιπόν! Πες μας από την στιγμή που θα αποφασίσει να το παρακολουθήσει κάποιος τι γνώσεις θα έχει αποκομίσει;

Κ.Α.: Ο κόσμος της λογοτεχνίας σίγουρα μαγεύει όσους αγαπούν να διαβάζουν και αδιαμφισβήτητα όσους γράφουν. Στο μεταπτυχιακό σου δίνεται η ευκαιρία να ακολουθήσεις και να κατανοήσεις τα λογοτεχνικά ρεύματα και κινήματα ανά τους αιώνες και την επιρροή τους στο σύνολο των τεχνών. Αντιλαμβάνεσαι τον αγώνα των ανθρώπων μέσα στην πορεία της ιστορίας αυτού του κόσμου να εκφραστούν αλλά και να διαμαρτυρηθούν. Η μελέτη των κινημάτων αλλά και των λογοτεχνικών ειδών σε βοηθά να αξιολογήσεις σε βάθος και τη δική σου γραφή. Ο τίτλος Δημιουργική Γραφή, επιτρέψτε μου να ισχυριστώ πως είναι άστοχος και δεν προσδιορίζει το σύνολο των μαθημάτων. Φυσικά και υπάρχουν σε όλες τις θεματικές ενότητες δημιουργικές ασκήσεις γραφής, αλλά εγώ πιστεύω πως δεν είναι η βάση του μεταπτυχιακού αυτού. Η θεωρία της λογοτεχνίας και των ρευμάτων, του θεάτρου και του κινηματογράφου, θα ταίριαζε σαφώς καλύτερα ως περιγραφή και τίτλος. Είναι πραγματικά ένα μαγικό ταξίδι που αξίζει κάποιος να το ακολουθήσει.

Πόσο σε βοηθάει αυτό στον τρόπο που «αντιμετωπίζεις» είτε ένα ανάγνωσμα, είτε ένα δικό σου ποίημα; 

Κ.Α.: Όπως είπα και πριν είναι μια αναγκαία βάση, μια αξιόλογη βοηθητική πηγή γνώσεων για όσους δημιουργούν, σε οποιοδήποτε λογοτεχνικό είδος, είτε στην ποίηση, είτε στο πεζό λόγο, στο θεατρικό σενάριο, αλλά ακόμη και για όσους αγαπούν την ανάγνωση πέρα της απλής ψυχικής τέρψης.

Κάθε Σάββατο έχεις στο web radio του ΕΑΠ μια πολύ διαφορετική εκπομπή από όλες τις άλλες, μιλάω φυσικά για την εκπομπή «Με τα μάτια της ψυχής», πες μας για αυτό. Πώς ξεκίνησε και τι θα ακούσει όποιος συντονιστεί;   

Κ.Α.: Η εκπομπή αυτή στο ραδιόφωνο του ΕΑΠ, πραγματοποιεί ένα παιδικό μου όνειρο, μια επιθυμία να μπορώ να διαβάζω ποίηση, λογοτεχνία και δοκίμια στους ακροατές μου, να μοιράζομαι δηλαδή στιγμές που αγγίζουν τη δική μου ψυχή. Και λέω παιδικό όνειρο γιατί ξεκινά από τα νεανικά μου χρόνια, όταν άκουγα και εγώ παρόμοιες εκπομπές στην Ελληνική Ραδιοφωνία. Θυμάμαι αυτά τα λογοτεχνικά – μουσικά ταξίδια ως κάτι μαγικό και πάντα ήθελα να μοιραστώ αυτήν την αίσθηση. Ελπίζω να καταφέρνουμε κάθε Σάββατο να ανοίγουμε Τα Μάτια της Ψυχής και να αφηνόμαστε στο μαγικό άγγιγμα των στίχων, των λέξεων και των ήχων.

Πες μου λίγα λόγια, εκ των έσω, για το εκδοτικό σου σπίτι, πώς είναι το κλίμα για μια ποιήτρια στις εκδόσεις Βακχικόν;

Κ.Α.: Οι εκδότες μου οφείλω να ομολογήσω πως δεν με “ενοχλούν” καθόλου στο δικό μου προσωπικό δρόμο της ποίησης. Εγώ είμαι η ποιήτρια και εκείνοι οι εκδότες. Είναι τόσο ξεκάθαρη αυτή η σχέση που με κάνει να νιώθω πραγματικά χαρούμενη να ανήκω στην εκδοτική τους “οικογένεια”.

Δώσε μας ένα στοιχείο για τα μελλοντικά σου σχέδια, ετοιμάζεις κάτι;

Κ.Α.: Η γραφή δεν σταματά, όπως και τα όνειρα. Η δημιουργία είναι για μένα ζωή, όπως και το μοίρασμα. Αυτό λοιπόν είναι το μελλοντικό μου σχέδιο, να δημιουργώ και να μοιράζομαι με κάθε τρόπο, πάντα όμως στα πλαίσια της αισθητικής και της ευγένειας.

Κατερίνα μου, σε ευχαριστώ θερμά γι’ αυτή την συνέντευξη.

Κ.Α.: Ευχαριστώ και εγώ εσάς από καρδιάς.

Λίγα λόγια για το βιβλίο: 

katerina_cover_fb

Ό,τι αγγίζει την ψυχή
εκείνη που στέκει αθέατη
κρυφά μέσα σε σώματα που υποφέρουν
σε σώματα που ζουν το πάθος
ή που ήρεμα νικούν τον χρόνο
ό,τι αγγίζει την ψυχή
είναι ιερό
είναι αγίασμα
είναι ο λόγος να υπάρχουμε

Λίγα λόγια για την ποιήτρια: 

96020536_1114375125586436_3097290471232241664_n

Η Κατερίνα Ατσόγλου γεννήθηκε τον Μάιο του 1977 στην Κόρινθο. Σπούδασε Λογιστική στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών της Δυτικής Μακεδονίας και εργάζεται στη Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης και Αποχέτευσης του Δήμου Σικυωνίων τα τελευταία 15 χρόνια. Από το 2018 σπουδάζει στο μεταπτυχιακό τμήμα Δημιουργικής Γραφής του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου και παρακολουθεί σεμινάρια γραφής. Ποιήματα και κείμενά της δημοσιεύονται σε ηλεκτρονικά περιοδικά και blogs (Ποιητικός πυρήναςBibliothequeEnfo.grτοβιβλίο.net κά). Επίσης, δείγματα της δουλειάς της έχουν συμπεριληφθεί στη 2η και 3η Ομαδική Ποιητική Συλλογή των εκδόσεων Διάνυσμα, σε λογοτεχνικά περιοδικά (ΔίοδοςΛογοτεχνικό δελτίο κά) και στα καλλιτεχνικά Ημερολόγια 2015, 2016, 2017 και 2019 του δικτυακού τόπου τοβιβλίο.net. Τον Μάιο βραβεύτηκε το διήγημά της Ο Μίλτος στον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Διηγήματος «Κοράλλι» από τις εκδόσεις Κοράλλι. Είναι απόλυτα ευτυχισμένη και περήφανη για την οικογένειά της που τη στηρίζει και την εμπνέει, και κυρίως για τις δύο κόρες της και την ιδιαίτερη επικοινωνία τους.

Μέχρι την επόμενη φορά kisses!!!!!

Μια σκέψη σχετικά μέ το “Συνέντευξη με την ποιήτρια Κατερίνα Ατσόγλου

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.